Friday 5 December 2014

Jangan letih mencintaiku #7

“Kau dengar sini baik-baik! Aku tak pernah redha tahu tak kau kahwin dengan anak aku! Kau ingat anak aku tu bahagia ke hah hidup dengan kau?!” Jerkah mama Khalish sambil cengkam kuat lengan Husna. Hish! Dia rasa macam nak cabutkan saja lengan Husna tu. Nak menunjukkan betapa dia tak suka dengan Husna.

Husna pulak dah mendesis sakit. Dia cuba untuk lepaskan lengan dia tapi terlampau kuat mama Khalish pegang.

“Mama… please.. sakitt” rayu Husna sambil berjujuran air mata.

“Tahu pun kau sakit! Hati aku ni? Selama setahun tengok muka kau dekat rumah aku, kau ingat tak sakit! Kalau tak sebabkan suami dengan anak aku! Memang tak la aku nak benarkan kau wujud kat rumah ni” kali ni rambut Husna pulak dicengkam kuat. Sampai terdongak kepala Husna.

Husna hanya mampu menangis teresak-esak. Abang! Husna tak tahan… sakit sangat.

Papa dengan Khalish tak ada dirumah gara-gara outstation di China seminggu. Tu sebab la Mama Khalish berani nak marah-marah Husna. Orang gaji yang lihat kejadian menyeksa Husna selama ni hanya mampu berdiam diri apabila dah diberi amarah keras oleh Mama Khalish. Kalau pecah rahsia pada Papa Khalish dan Khalish sendiri memang mereka akan dipecat serta merta. Seram!! Tapi diorang kesian dengan Husna.

“Kau dengar tak apa aku cakap ni?!” tengking mama Khalish lagi.
Husna mengangguk laju.

“Mama… please.. perut Husna rasa sakit ma. Please Ma kesian kan anak Husna. Husna merayu” Husna pegang lengan Mama Khalish sambil sebelah tangan lagi pegang perut yang rasa menegang. Kaki mula rasa nak kejang sehingga tak mampu nak berdiri betul.

Mama Khalish dengan bengisnya menolak Husna ketepi. Terjelepok Husna jatuh nasib baik dia sempat berpaut dengan meja makan. Bibik yang berada berdekatan meluru nak tolong sambut Husna tapi belum apa-apa dah disergah mama Khalish.

“Jangan nak memandai tolong dia! Korang pergi buat kerja korang!”

Husna pegang bawah perut yang rasa menegang. Aduhh! Sakit sungguh. Anak umi duduk baik-baik sayang.

“Husna! Kau dengar sini. Aku nak kau berambus dari hidup Khalish sebelum dia balik minggu depan!” arah Mama Khalish sambil menuding jari kemuka Husna.

Husna dah tercengang.

“Mama… nanti abang macam mana? Apa Husna nak cakap dengan dia mama. Anak Husna?” sayu Husna bertanya sambil mengesat air mata yang mengalir. Apala nasib Husna selama ni tak pernah dapat bahagia.

“Khalish nanti Azira akan jaga. Pandai-pandai aku la nak cakap apa bila kau tak ada nanti. Anak kau? Kau ingat aku heran sangat! Tak ingin aku bercucukan dari orang macam kau ni. Tak ada asal usul!”

‘Ya Allah mama, Husna tak mintak lahir jadi yatim piatu.’

“Husna”

Husna mendongak pandang mama Khalish yang berdiri disisi dia.

“Kau tahu tak yang Khalish sekarang tengah bahagia dengan Azira di China sana. Azira dah 4 bulan kerja satu pejabat dengan Khalish. Khalish pun dah boleh memaafkan Azira. Mereka dah mula untuk terima satu sama lain. Tapi disebabkan anak kau ni! Khalish tak nak kahwin dengan Azira sebab dia rasa terikat dengan tanggungjawab. Jadi Husna! Khalish dah setahun korbankan kebahagiaan dia untuk kau. Takkan kau tak boleh nak bagi bahagia untuk dia? Berambus jer la dari sini dengan anak kau tu. Biar Khalish bahagia dengan Azira tanpa kau dengan anak kau tu”

Husna dah tergamam. Dia tak tahu Azira kerja satu pejabat dengan Khalish. Khalish tak pernah cerita padahal setiap hari mereka berborak dan bercerita tentang rutin harian masing-masing.

Patut la Khalish sudah jarang balik makan tengah hari dan malam dirumah. Kerja sampai lewat malam. Kadang-kadang Husna dah nyenyak tidur baru Khalish balik dari pejabat. Mungkin jumpa dengan kekasih hati. Sayu sungguh hati Husna.

+++++++

“Sara”

“Husna?” tanya Sara dihujung talian. Risau dia bila Husna menangis teresak-esak didalam talian.

Husna diam lagi. Tak mampu nak bercakap. Hanya tangisan saja yang mampu diluahkan.

“Husna… okay.. cool dulu. Nangis puas-puas aku tunggu.” Pujuk Sara.

Bila dengar suara Sara yang prihatin macam tu lagi la Husna meraung menangis. Sedih! Mama halau dia sehelai sepinggang. Mujur ada seorang budak perempuan baik hati bagi pinjamkan telefon bimbit dia sebentar pada Husna. Nak telefon Khalish? memang tak la. Mahu kena tetak dengan mama.

“Ambil aku Sara”

“Hah? Kau kat mana ni? Khalish mana?” tanya Sara melulu.

“Mama Khalish halau aku. Khalish tak ada dekat rumah dia outstation. Sara please ambil aku. Perut aku sakit sangat. Aku risau!” rayu Husna sambil teresak-esak.

“Okay-okay.. aku datang. Kau dekat mana ni?”

“Dekat bus stop area rumah mama Khalish. aku tunggu kau dekat sini tau”

“Tunggu aku! Jangan pergi mana-mana”

+++++

“Nah” Sara hulur mug berisi Milo suam.

“Thanks”

Sara geleng kepala bila tengok keadaan Husna sekarang. Pucat tak bermaya. Macam orang mati laki. Menangis tak berhenti.

“Dah la Husna. Please stop crying. Kau ingat tak doktor kata apa tadi. Kau perlu rehat yang cukup dan tak boleh stress. Emotional semua tak boleh. Kesian anak kau.” Pujuk Sara sambil usap-usap belakang Husna.

Husna toleh sekilas sambil pandang Sara yang berada disebelah dia.

“Cuba kau kat tempat aku.” Jawab Husna perlahan.

Sara dah mengeluh.

“Ya, aku faham. Tapi buat masa sekarang kau kena fikirkan anak kau ni. Kau nak ke kalau ada apa-apa masalah dikemudian hari? Nak Khalish lagi jauh dari kau?”

Husna mengeleng laju. Dia tak nak anak ni diapa-apakan. Khalish? bila dengar nama tu mengalir lagi air mata Husna. Dia rindu… sangat! Khalish rindu dia tak? Call dia tak?

“Husna, sekarang kau nak buat apa?”

Husna mengeleng lagi. Dia tak tahu! Tunggu Khalish balik? Atau terus pergi dari hidup Khalish? yang mana dia harus buat. Dia buntu.

“Kau jangan terfikir nak tinggalkan Khalish pulak!” Sara beri amaran. Tahu sangat dengan perangai Husna. Lebih sanggup berkorban dan diri dia terseksa.

“Aku tak tahu Sara. Mungkin betul kata mama, Khalish hanya nak bahagiakan aku lepas apa yang aku cakap tentang perkahwinan pada malam perkahwinan kami. Dan dia berjaya buat aku bahagia. Tapi dia? Dia kahwin dengan orang yang dia tak cinta. Aku tak rasa dia bahagia. Aku kena undur diri Sara dan biarkan Khalish dengan Azira kecap bahagia diorang pulak. Mungkin sampai sini jer kot rasa bahagia aku.” Terang Husna. Air mata dah bergenang semula.

Dia umpama tak redha dengan apa yang dia buat. Tapi dalam masa yang sama dia nak Khalish bahagia.

Sara pegang tangan Husna erat. Kalau dulu ketika Khalish melamar Husna untuk kahwin, Husna umpama pejuang yang turun kemedan perang dengan penuh semangat. Tapi kini, Husna umpama pejuang yang tunggu masa untuk mati ditangan musuh. Seperti hanya berserah pada takdir.

“Husna! Kau jangan mengalah boleh tak! Aku tak suka kau macam ni. Aku nak Husna yang dulu. Yang bersemangat. Husna! Listen here, Khalish is yours! Dia milik kau. Azira semua tu benda dah lepas. Kau patut perjuangkan cinta kau.”

Husna mengeleng perlahan.

“Tak, Sara. Khalish tak pernah jadi milik aku. Mungkin hanya jasad…” Husna diam menahan air mata.

“Tapi hati dia… fikiran dia.. hanya ada Azira. Aku dah penat sangat. Letih mencintai Khalish. betul apa kata Azira dan mama. Aku patut tak ada dalam hidup dia.”

Sara dah tak tahu nak cakap apa. Husna betul-betul dah give up. Dah angkat bendera putih!

“Husna…” Sara pun dah mengalirkan air mata. Kesian dengan nasib Husna.

“Husna, baby macam mana?” sayu Sara bertanya sambil usap perut Husna.

Husna pandang perut dia. Tangan dia pegang tangan Sara yang berada atas perut dia. Dia nekad!

“Aku akan besarkan anak aku sendiri. Tanpa Khalish.” nekad Husna membuat keputusan.

“Husna… cinta kau? Bahagia kau? Anak kau?”

“Aku akan cuba untuk bahagiakan anak aku. Aku akan bahagia dengan hanya membawa zuriat Khalish. ini pun aku rasa bersyukur sangat.”

Sara peluk Husna erat.

“Husna. Always remember that aku sentiasa ada disisi kau. You are not alone.” Teresak dua sekawan menangis.

Thanks Allah for the gift that You gave me.

++++++++

Khalish resah. Dah 4 hari dia cuba call Husna tapi tak dapat. Bila dia tanya pada mama, mama kata Husna sibuk. Sibuk apa? Duduk rumah jer pun. Husna mana bekerja. Risau dia kalau sesuatu terjadi dirumah tapi mama tak nak bagitahu apa-apa pada dia.

Lagi satu masalah yang membuatkan dia tertekan sekarang ini ialah papa siap ajak Azira sekali sertai mereka untuk perbincangan projek di China ni. Minah tu asyik la duk mengendeng dekat dia. Rimas betul!

Dia rasa sekarang macam nak terbang balik rumah terus. Nak tengok muka Husna. Nak tengok keadaan Husna. Tak boleh fokus dibuatnya Khalish kat China gara-gara Husna berdiam diri macam ni. Ya Allah mudah-mudahan Husna dalam keadaan baik-baik saja.





0 comments:

 
TeEn LoVe StOrY Blogger Template by Ipietoon Blogger Template