Sunday 9 March 2014

Cinta dalam hati

Nia!!!”

Tersentak Dania yang sedang tergelak macam nak putus nafas kerana tengok running man di laptopnya bila ditengking kuat oleh Encik Hubby yang sedang siapkan kerja pejabat dimeja kerja yang tidak jauh dari katil tempat dia sedang lending sekarang.

“Apa? Siap menjerit-jerit ni? Orang tak pekak lagi lah!” Dania menjawab kuat. Dah orang tengking kita, kita pun naik la suara jugak.

Amboi gaya bahasa, ni cakap dengan suami ke dengan kawan ni?

“Mind your language please. I’m your hubby” lembut tapi tegas Harraz menegur. Dania telan liur. Serius bebenor!

“Sorry” perlahan Dania menjawab.

“Boleh tak awak perlahankan volume laptop awak tu dan volume gelak awak sekali?” dengan sinis Harraz bertanya.

Dania buat muka selamba.

Peduli apa aku, dah memang rutin aku setiap malam minggu tengok Running Man. Rancangan ni dah la lawak. Takkanlah dia nak tahan gelak pulak. Boleh pecah usus woi! Gelak ni kan tak boleh ditahan-tahan lah Encik Hubby oiii!

“Nia!” Harraz menjerit panggil nama Dania lagi. Geram dia bila Dania buat tak tahu amaran dia tadi. Orang nak focus buat drawing pun tak boleh kalau dari tadi sejak lepas isyak Dania start tengok cerita entah bahasa apa entah dengan suara volume yang kuat campur pulak dengan suara gelak Dania pening dia dibuatnya.

“Buat kerja kat luar jer lah. Orang pulak yang kena apahal” Dania merungut tapi matanya masih melekat dekat skrin laptop sambil bibir tersengih-sengih.

Harraz mengeluh panjang. “Nia, awak ni consider la sikit dengan saya. Awak la yang tengok cerita kat luar. Takkan la saya nak bawak kertas drawing saya dengan stationary yang berlambak sekali dengan pembaris panjang sekali dengan board sekali de…”

“Okey! Stop ‘sekali dengan’ awak tu. Okey saya keluar” Dania memintas percakapan Harraz. Penat nak dengar sekali dengan- sekali dengan Harraz tu.

Harraz sengih kemenangan. Dia hanya memandang Dania yang memuncung panjang sambil sambil membebel mengusung laptop keluar dari bilik. Awak ni comel tahu tak Nia.

“Tu la, saya dah kata nak bilik asing-asing tapi awak tak bagi. Sekarang saja nak cari gaduh!” Dania berkata geram.

Geram! Geram! Geram dengan Harraz!

Harraz buat tak peduli dengan kata-kata Dania. Mata difokuskan kembali kepada kertas yang terbentang luas diatas meja kerja.

Dania meletakkan laptop diatas meja diruang tamu. “Asyik aku jer la yang beralah dengan dia. Aku tahulah ni rumah dia!”

****
2 bulan lepas.

“Nah” Harraz menghulurkan sekeping kertas kepada Dania yang baru sahaja melabuh duduk disofa rumah dia.

Mereka baru sahaja seminggu menjadi suami isteri. Baru kali ni Dania menjejakkan kaki di apartment mewah milik Harraz.

Kertas yang dihulur Harraz diambil Dania. “Apa ni?” Dania bertanya pelik bila membaca ayat pertama diatas kertas tersebut.

Harraz hanya mengangkat bahu. Malas nak menjawab. Baca jer la haila wifey aku ni.

Watch out!!!

1) Rumah kena sentiasa bersih!!!

Dania mencebik. Cis! Macam la aku ni budak kecik yang suka buat sepah rumah. Hampeh punya orang la Harraz ni.

2) Iron baju, masak, basuh baju, kemas rumah, kemas bilik dan seangkatan dengannya adalah tugas awak! ^__^

Amboi! Dia ingat aku orang gaji dia ke? Aku ada kerja lain jugak nak buat! Dania mengerling kearah Harraz dihujung sofa yang tersengih-sengih macam kerang terlebih masak.

3) Tak ada bilik asing-asing. Kita tidur sebilik! ^__-

Ternganga mulut Dania membaca rule no3. Amboi siap buat wink smiley lagi. Dasar gatal!

“Mana Aci!” Dania memandang Harraz geram.

Harraz pandang Dania pelik. “ Aci apa?” dengan tak berperasaan Harraz bertanya.

“Kenapa kena tidur sebilik? Bukan awak dah janji ke kat rumah ayah haritu kata kalau kat sini tak payah sama bilik!” Penipu!

“Awak nak kita kantoi ke? Lagipun takkan sampai tua kita nak tidur bilik asing-asing. Tak membiak la keturunan saya kalau macam tu.”

Bertambah ternganga mulut Dania bila mendengar jawapan tak berapa malu yang diberi Harraz.

Harraz ni! Tak malu betul! Hish ai tak pandai cover-cover betul la mamat ni.

Muka Dania dah merona merah. Malu!. Harraz dah rasa nak tergelak berguling bila tengok Dania yang terlopong dan terkedu dengar jawapan dia. Muahahha.

“Okey! Tapi tak boleh sekatil!” Muktamad! Dania berkata tegas.

Harraz diam seketika berfikir.

“Habis sampai bila? Takkan seumur hidup kot?”

“Sampai kita ada perasaan cinta antara satu sama lain” pantas Dania menjawab.

Harraz mengeluh perlahan. “Dania, saya dah lama cintakan awak. Awak jer yang menidakkan perasaan saya setiap kali saya luahkan.”

Dania hanya menunduk. Iya, memang betul Harraz sering meluahkan perasaan dia. Tapi Dania yang menolak untuk mempercayai atau lebih tepat menghindari.

Masing-masing diam.

“Okey, saya tak nak bangkitkan isu tu lagi. Alasan lain, kita already married. Takkanlah tak boleh kot tidur sekali. Lagipun awak, saya ni lelaki nafsu ada satu jer tau!”

“Hish! Harraz!!!”

Lelaki ni memang tak ada perasaan betul la! Memang betul la apa yang aku baca dalam buku haritu, lelaki hanya memerlukan tempat untuk ‘ehem-ehem’, perempuan pulak memerlukan sebab. Bagus betul. Contoh dah ada depan mata.

“Muktamad! Kalau tak saya keluar dari rumah ni!”

Harraz terjeda. Mak aih, nekad betul minah ni. Okey! Aku akan pastikan Nur Dania anak pak cik Ahmad ni jatuh cinta, hati dan hempedu kat aku! Muahaha. Time tu nanti baru la kau tahu tak nak berengang sekejap pun dengan Muhammad Harraz ni! Hehehe.

Harraz gelak kecil.

“Gila!”

Suara Dania yang baru melangkah masuk sambil menjinjit laptop mematikan lamunan Harraz tentang peristiwa dua bulan lepas.

“Gelak sorang-sorang dah gila ke?” Dania bertanya sinis sambil buat muka takut-takut tengok Harraz yang hanya senyum dimeja kerja.

Harraz diam, malas nak menjawab karang gaduh jer lagi. “Saya memang gila pun Puan Dania, gilakan awak!” kata-kata tu hanya diluahkan dalam hati.

Dah habis tengok cerita dia lah tu. Kalau tak, haram nak masuk tidur lagi.

“Hari ni turn saya tidur atas katil” Dania berkata perlahan sambil menepuk-nepuk bantal tanda bersedia untuk tidur.

Harraz menghela nafas berat. “Ni yang malas ni!”

Harraz garu belakang kepala. Dah sakit dah badan dia tidur atas sofa selang seli setiap malam. Dania pun mesti rasa sakit jugak.

“Awak, sakit belakang la tidur atas sofa” rungut Harraz sambil buat muka kesian dan mengada-ngada.

Dania menjeling tajam menyebabkan Harraz terkedu dan berdehem kecil. Amboi garang betul bini aku ni.

“Awak ingat saya tak sakit badan ke? Saya ni perempuan tahu tak! Mestilah lagi sakit badan saya daripada kulit tebal awak tu!” Dania berkata geram.

Ambik kau Harraz. Kan dah kena marah! Garang+ganas bukan main.

“Ala, awak yang cari sakit. Kita tidur jer la sekatil bukan haram pun. Lagipun katil tu sikit punya besar sampai boleh muat tiga orang tahu!” Harraz bersuara geram.

Okey! Aura panas dan unsur- unsur api macam dah membara jer dari tadi.

Dania tarik nafas. Setiap malam benda ni la yang terjadi. Dia dan Harraz akan bergaduh isu tempat tidur. Bukan dia tak boleh bertolak ansur. Tapi bila fikirkan ‘seseorang’ yang hadir dalam fikiran dia setiap kali nampak muka Harraz, dia memang tak boleh. Dia dah cuba untuk tak fikirkan ‘orang’ tu tapi… tak boleh!

Siapa yang tak terkesan bila suami sendiri setiap malam cakap dan yakinkan kita yang dia cintakan kan kita. Dania lagi la terkesan dan tak dapat disangkal lagi ada jugak rasa lain yang mengetarkan hati dia setiap kali berdepan dengan Harraz. Tapi…

Dania mengeluh panjang. Dia hanya menunduk memandang cadar katil.

Payah!

“Kenapa awak tak boleh terima saya?” Tanya Harraz lembut dan sayu.

Dania terkedu dengan soalan Harraz. “Apa punya soalan ni, tetibe je”

Harraz bangun dari kerusi meja kerja. Dia menapak perlahan kearah Dania lalu duduk bersila diatas katil berhadapan dengan Dania.

“Look at my eyes” Arah Harraz, sambil tarik dagu Dania.

Dania gigit hujung bibir. Ya Allah, apa yang Harraz nak buat ni. Mode jiwang pulak malam ni! Takutnya!

“Dania, kenapa awak tak boleh terima saya?” Harraz bertanya sekali lagi. Mata hazel milik Dania dipandang hingga kedasar. Cantik! Pertama kali dia meneroka mata hazel milik gadis itu.

“Err…” tergagap-gagap Dania nak menjawab. Kelu lidah bila bertentang mata dengan Harraz. Perkara yang paling dia nak elak sekali. Sebab dia hanya nampak cinta Harraz pada dia di mata Harraz.

Dia takut! Dia rasa bersalah.

Harraz mendekatkan muka dia pada Dania. Sampaikan hanya kurang berapa inci jer jarak hidung Harraz dengan Dania.

“Cepat la cakap”

Dania telan liur. Err…

“Sebab awak tak cintakan saya” senafas dan laju Dania bercakap.

Harraz melepaskan tangan Dania yang dia pegang dari tadi. Dia menjarakkan diri dari Dania.

Berapa ribu kali lagi yang perlu dia katakan pada Dania yang dia cintakan Dania! Tapi, Dania tak pernah nak cuba terima, malah ditolak bulat-bulat.

“Saya cintakan awak, Dania. Saya cintakan awak. Harraz cintakan Dania seorang! Berapa kali saya perlu ulang.” Harraz berkata perlahan.

“Awak tak perlu ulang beribu kali. Sebab tetap saya tak boleh terima cinta awak. Saya tak layak dengan awak” Dania berkata perlahan sambil memalingkan muka. Tak sanggup nak pandang muka Harraz. Dia tak boleh! Dia tak berhak keatas cinta Harraz. Dia memang tak layak.

“Kenapa? Apa kurangnya saya? Dania cakap, apa kurang saya sampai saya tak layak untuk awak?” bertubi-tubi soalan Harraz. Dia cemas. Tak layakkah dia untuk Dania.

Dania mengeleng. “Bukan awak yang kurang, tapi saya”

Tangan Dania digengam Harraz. “Dania, awak sempurna pada saya. Tolong lah terima saya”

“Tak. Tak. Kita tak boleh bersama. Awak sesuai dengan Kak Diana, bukan dengan saya. Saya tak layak dapat cinta awak. Saya tak sanggup ambil hak kakak saya. Please awak, tolong jangan cakap lagi tentang cinta. Saya bertahan selama ni pun sebab ayah. Ayah nak sangat awak kahwin dengan saya.” Air mata Dania dah tak boleh ditahan lagi. Setiap kali teringat kan Kak Diana, dia jadi rendah diri. Dia rasa bersalah sangat.

Harraz terjeda. Diana? Ayah? Ape ni?

“Diana dengan saya hanya kawan baik. Dia tahu saya sukakan awak sejak pertama kali saya nampak awak. Malah dia yang banyak cerita tentang awak pada saya. So, kenapa nak kaitkan Diana dalam hal kita ni.”
Sebab itulah saya serba salah Harraz. Makin kuat esak tangis Dania. Harraz makin cuak.

“Shhh… sayang, kenapa menangis ni?” Harraz seka air mata Dania yang mengalir dipipi.

“Harraz… Kak Diana suka kat awak…dia cintakan awak”

Hah??? Harraz kelu.

Sumpah! Dia tak tahu Diana suka dia.

Sumpah! Dia tak tahu Diana cintakan dia.

Dan sumpah! Dia tak ada perasaan pada Diana selain perasaan sahabat baik yang terjalin sejak zaman sekolah rendah sahaja.

Ya Allah! Rasa bersalahnya dia. Rasa bersalah telah menyakitkan perasaan sahabat sendiri. 

“Dia suka awak dah lama, sejak sekolah.” Dania berhenti bercerita. Dia tersenyum, bila teringat memori indah bersama kak Diana.

“Setiap kali dia balik sekolah, dia akan cerita tentang awak pada saya… Harraz itu, Harraz ini. Harraz menang perlawanan bola. Harini birthday Harraz apa patut akak bagi hadiah. Harraz kena denda sebab tak siap kerja sekolah. Saya tengok muka dia bahagia sangat. Dia sentiasa bersemangat setiap kali bangun dari tidur sebab dia nak jumpa Harraz dia.” Dania tarik nafas. Mata dia bergenang kembali.

 Kak Diana…

“Sampaikan satu hari, entah apa salah saya, kakak semakin jauh dari saya, dia dah tak cerita apa-apa pada saya. No more stories about her activities, no more stories about you, no more jokes and laugh between her and me. Sampaikan ayah dan ibu pun perasan hubungan kami. Saya…sa..ya..” teresak-esak Dania menangis.

Harraz tarik Dania dalam pelukan. “Shhh… jangan nangis, awak tak perlu cerita”

“Tak!” Dania menolak dada Harraz.

“Saya perlu cerita! Awak kena dengar derita kakak saya!” air mata yang mengalir di pipi diseka kasar.

“Awak, hati perempuan ni lembut. Segarang, sejahat, sekebal mana pun dia hatta kalau dia kasar seperti tomboy pun dia mudah terusik dengan kehadiran seseorang . apatah lagi berlainan jantina. Awak dan kakak bersama sejak sekolah rendah. Dan tak pernah berengang sampai universiti. Dia dah terbiasa dengan kehadiran awak dalam hidup dia. Kalau boleh dia nak awak sentiasa dalam hidup dia sampai dia tua. Dan tak nak kongsi awak dengan mana-mana wanita lain dalam dunia ni. Awak takkan faham.”

“saya baca diari dia pada malam dia keluar dengan awak. Saya nak baca sebab saya nak tahu kenapa dia marah saya. Baru saya tahu. Orang yang dia sayang selama ni. Lelaki yang dia cinta selama ni, yang dia tak nak ada perempuan lain dalam hati lelaki tu selama ni mencintai orang lain. Dan ‘orang lain’ tu adik dia sendiri. Kakak menangis setiap malam. Dia terguris setiap kali awak tanya tentang saya pada dia.
Apa saya buat. Apa kesukaan saya. Lagi dia derita bila awak merisik saya. Bila saya tahu, saya cuba untuk tolak pinangan awak, tapi ayah marah! Ayah mengamuk besar saya nak tolak pinangan anak kawan dia.” Dania menangis lagi.

Harraz hanya memandang. Tak sangka yang Dania nak tolak pinangan dia, dan tak sangka Diana derita sampai begitu sekali.

“saya cuba pujuk ayah satukan awak dengan kakak. Tapi ayah kata awak pinang saya bukan kakak. Saya pujuk kakak untuk gantikan tempat saya. Tapi… dia kata awak cintakan saya bukan dia dan dia nak awak bahagia.”

Dania tumbuk dada Harraz bertalu-talu. “kenapa!? Kenapa kakak buat saya macam ni. Kakak lebih kan awak dari adik kandung dia. Dia nak awak bahagia tapi saya? Saya derita!” tumbukan didada Harraz semakin lemah. Dania penat. Semua telah dia luahkan.

“Saya derita! Kakak sanggup buat saya rasa serba salah selama ini. Sanggup dia buat saya rasa bersalah pada dia selagi saya bersama awak. Dia tak nak ke tengok saya pun gembira macam orang lain?”

Dania terkulai lemah. Kepalanya berada atas riba Harraz. Tangan dia menumbuk lemah paha Harraz. 

“kakak tak sayang saya.” Dania berkata perlahan. Matanya dipejamkan. Penat menangis, penat marah dan penat bercakap. Dania menguap, dia mula rasa mengantuk.

Harraz terkedu. “saya derita!” tergiang-giang ucapan dari mulut Dania tadi. Dania derita? Derita kerana aku?
Tak lama lepas tu. Terdengar dengkuran halus dari Dania. Dia dah tertidur diatas riba Harraz. Harraz masih tak berkutik. Adakah dia pentingkan diri selama ni? Dua orang wanita yang penting dalam hidup dia menderita?

“Diana, maafkan aku.”

********
Dania menyediakan sarapan seperti hari-hari biasa, walaupun peristiwa malam tadi masih berlegar difikiran dia. Harraz sedang bersiap dibilik. Pertama kali dalam sejarah hidup dia dan Harraz, mereka tidur satu katil malam tadi.

Entah! Dia tak sedar apa-apa malam tadi. Yang dia ingat, dia menangis diriba Harraz sebelum dia terlelap kepenatan. Sedar-sedar pagi tadi ketika hendak bangun subuh, dia sedang tidur berbantalkan lengan Harraz sambil dipeluk Harraz. Terkejut bukan main dia sampai tertendang Harraz hingga jatuh bawah katil. Hehehe. Tak sengaja.

Bunyi orang turun tangga menyedarkan Dania dari lamunan semalam. Terus dia berpaling mengadap kebelakang. Harraz sedang berdiri kaku dibelakang dia, siap berkemeja biru laut dan bertali leher.

Dania pamer senyum nipis kepada Harraz yang dari tadi macam serba tak kena. Awkward gila sekarang ni.

“Awak dah kenapa tercegat jer kat situ?” tegur Dania sambil sembunyi senyum. Lawak tengok muka Harraz.

“Morning!” Harraz bersuara ceria. Fuhhh… nasib baik mood Dania kembali normal. Ingat masih dalam mode sedih macam semalam , tu sebab macam tak tahu nak buat ape bila nampak Dania.
Harraz berdehem perlahan sambil garu-garu kepala yang sebenarnya tak gatal pun. Hahaha.

“Err…”

Mata dia pandang Dania yang sedang susun pinggan depan dia.

“Awak tak pergi kerja ke hari ni?”

Harraz pandang Dania atas bawah. Baju t-shirt gambar minion dengan seluar kotak-kotak malam tadi. Selalu waktu-waktu macam ni dia dan Dania dah kelam kabut bersarapan.

“Tak, saya malas.” Dania berkata selamba dan disusuli gelak kecil.

Harraz hanya mengangguk sambil hirup kopi panas.

Dania berdehem untuk menarik perhatian Harraz.

“Awak, err… hantar saya dekat kubur hari ni boleh?”

Harraz dah angkat kening pelik, sebab selama ni Dania akan ziarah kubur sendirian tanpa dia. Namun demi 
Dania dia mengangguk juga.

Dania tersenyum puas. Sebenarnya dia boleh je nak pergi sendiri tapi dia ada benda nak cakap dengan Harraz. Benda yang akan mengubah jalan cerita hidup dia dan Harraz.

******
Dania dah tak senang duduk bila dalam perjalanan balik dari kubur arwah kak Diana, nak cakap ke tak? 

Ek? Aduhhhh… apesal la aku kena tanggung benda-benda macam ni. Tapi, kalau tak cakap nanti karang takkan selamanya macam ni kot.

Dania mengeluh panjang lagi. Tangan diramas-ramas perlahan.

Harraz pula selesa memandu sambil menyanyi kecil. Tiba-tiba berkumandang lagu kegemaran dia. Lagu yang dia amat suka sebab macam ada kena mengena jer dengan dia.

Lagu Ungu, cinta dalam hati.

Harraz menyanyi mengikut lirik lagu tanpa dia sedari, Dania dekat sebelah dia dah tertelan air liur sendiri sebab sentap, makan dalam dan rasa bersalah dah mengunung.

Mungkin ini memang jalan takdirku

Mengagumi tanpa dicintai

Tak mengapa bagiku asal kau pun bahagia

Dalam hidupmu, dalam hidupmu

Telah lama kupendam perasaan itu

Menunggu hatimu menyambut diriku

Tak mengapa bagiku cintaimu pun adalah

Bahagia untukku, bahagia untukku

Dania dah garu-garu kepala yang dilapisi tudung. Adeeehhh, dia tujukan lagu tu kat aku ke?

‘Sememangnya, rasa cinta dah lama hadir untuk awak, Harraz. Cuma saya tutup cinta saya agar tak nampak pada pandangan mata awak. Kini baru saya sedar, bahawa saya tak sepatutnya terkenangkan arwah kakak. Saya sepatutnya menjalankan tanggungjawab saya pada awak, suami saya. Sampai bila-bila pun kita takkan bahagia kalau saya masih memikirkan serba salah saya pada kak Diana yang dah lama meninggal dunia.’
Setitis air mata jatuh dipipi Dania. Cepat-cepat dia kesat.

Setahun lepas Diana meninggal akibat kemalangan ketika hari pertunangan dia dan Harraz. Kak Diana keluar dari rumah sebab tak nak tunjukkan kesedihan dia dihadapan keluarga. Tapi Dania nampak kesedihan tu dekat mata kakak dia.

Berita kematian Diana menyebabkan Dania rasa bersalah yang mengunung. Rasa tak layak untuk bahagia disamping Harraz. 3 bulan pertama kematian Diana, dia kemurungan dan tertekan dihantui bayangan kakak.

Harraz setiap hari datang melawat Dania, memberi ransangan dan semangat pada tunang sendiri. Tapi sebenarnya benda tu membuatkan Dania lagi rasa tertekan.Ayah bawak dia berubat cara islam. Ustaz ingatkan dia bahawa ini semua takdir yang dah Allah tulis, kita sebagai hambaNya kena terima dengan hati yang terbuka. Kita kena selalu ingat, setiap perkara yang terjadi pasti ada hikmah disebaliknya. Harraz dah ditakdirkan untuk Dania. 

Dia kena terima jodoh yang Allah dah tetapkan. Setiap minggu dia berulang alik bertemu ustaz dan ustazah. Tak putus-putus ustazah beri nasihat agar sentiasa menjadi isteri solehah pada 
Harraz. Hanya diri dia yang membutakan hati sendiri umpama nasihat ustazah seperti mencurah kedaun keladi.

lagu Ungu dah bertukar kepada lagu Nomad, tetap menantimu.

“Err, Harraz” macam tak terkeluar suara Dania memanggil Harraz. Harraz yang menyanyi kecil hanya memandang Dania.

“Tolong saya?”

“Tolong ape?” tanya Harraz pelik.

“Ajar saya untuk mencintai awak”

******
“Bodohnyaaaa aku!!! Kenapa la aku cakap macam tu. Maluuuuu! Terima la padahnya, terlajak perahu boleh berundur terlajak kata badan binasa.” Dania dah ketuk kepala dia berkali-kali.

Huhu… rasa nak meraung sekarang ni. Malu!

“Okey! Kita start dari bab 1” suara Harraz rasa macam dengar sayup-sayup jer kat telinga dia. Padahal lutut dia dengan Harraz dah bertembung ni ha kat atas katil. Nak menunjukkan betapa dekatnya Harraz dengan dia.

Dania hanya menundukkan muka. Malu sungguh! Muka dah bertukar warna dah jadi warna red apple.

“Dania, pandang la saya, kata nak belajarkan?” suruh Harraz sambil dia tertunduk-tunduk cari mata Dania yang dari tadi menunduk.

“Uwarrghhhh!!!saya tak nak belajar la kalau macam ni!” Dania dah rasa macam nak menangis. Muka dia dah pucat lesi dah disebabkan Harraz. Dia geli la jiwang-jiwang ni!!!

Harraz dah terlopong. “Laaa, kata nak suruh saya ajar untuk jatuh cinta dekat saya. So, kena la belajar”

Dania mengeleng-geleng kepala. Kalau macam ni la gayanyaaa… memang dia sanggup tak payah nak belajar segala. Just follow the flow lagi bagus.

“Alaaa, orang lain ajarkan tak boleh ke?” lurus Dania menyoal membuatkan Harraz lagi ternganga.
Dia segan dengan Harraz!!! Itu adalah masalah utama.

“Nope! Kalau orang lain yang ajar, nanti awak jatuh cinta dekat dia bukan dekat saya. Lagi naya! Biar saya ajar je.”

Dania mengeluh kuat.

“Bab 1, untuk zahirkan rasa sayang dan rasa hormat antara satu sama lain. So, awak kena panggil saya ‘abang’ dan saya akan panggil awak ‘sayang’.” Harraz tayang sengih nakal sambil angkat-angkat kening.

Dania ternganga luas. What!!!

“Asal pulak?”

“Baru special sayanggg” Harraz sebut sayang tu gaya mengoda sambil cuit hujung hidung Dania.

“Alaa, panggil macam biasa dah la”

Geli aku dengar sayang bagai. Hish! Harraz gedikkkk!!!

“Tengok! ‘panggil macam biasa’ kan dah biasa sangat orang sebut, so, saya nak … eh! Abang nak yang special jugak!” Harraz tayang muka tegas dan serius. Padahal dalam hati dah nak gelak guling-guling tengok muka Dania yang dah berpeluh-peluh.

Dania mengeluh lagi. Aku memang lemah lutut betul kalau lawan cakap dengan mamat ni. Asyik dia jer la yang menang.

“Yela-yela, okey next lesson” tanpa nada Dania bertanya.

Harraz sengih kemenangan.

“Amboi sayang, tak sabar nampak! Jangan gelojoh untuk jatuh cinta dekat abang. Abang tak lari.” Mengekek Harraz ketawa sampai berair mata dia. Dania dah ketap gigi tanda geram teramat sangat. Loyar buruk pulak mamat ni!

“Saya bukan gelojoh laa!!”

“Hahaha…” Harraz sambung gelak.

“Okey-okey, memandangkan sayang dah tak sabar untuk mencintai abang. Kita teruskan lagi lesson kita.” 

Dania dah rasa macam nak lari keluar bilik. Malas nak layan mereng Harraz.

Harraz bangun dari katil menuju kearah suis lampu bilik. ‘Tik’

Sertamerta bilik yang terang benderang menjadi kelam, hanya dibantu lampu tidur yang berada disisi katil.

“Eh! Dah nak tidur dah?” Dania bertanya pelik.

“Mana ada, ni tengah berjalan la ni lesson kedua” Harraz tersengih-sengih lalu duduk dihadapan Dania semula.

Tangan Dania yang berada diatas peha digenggam erat.

Hah? Sudah! Apesal pulak siap pegang tangan segala. Dia nak buat apa kat aku ni? Jangan-jangan dia nakkk…

“Dania, pandang mata abang sayang” Harraz bersuara perlahan. Ala-ala tak nak keluar suara dia kat tekak.

Dania yang menunduk dah gelisah. Tangan yang digenggam Harraz dah rasa berpeluh.

Harraz melepaskan gengaman tangan Dania. Beralih pulak pegang kedua belah pipi Dania dan mendongakkan muka Dania agar bertentang mata dengan dia.

Dia nekad nak luahkan isi hati dia sampai Dania cair. Ha.Ha.Ha (gelak jahat dalam hati)

Dania dah cuak! Mata Harraz nampak bersinar-sinar sampai dia rasa macam tak nak tengok benda lain. 
Nak tengok Harraz je.

“Ehem..” Harraz membetulkan suara sebelum sesi luahan perasaan.

“Dania, Abang cintakan sayang sejak pertama kali kita jumpa dulu. Abang nak sayang tahu, walaupun sayang tak cintakan abang, walaupun sayang tak pernah luahkan, pamerkan perasaan sayang pada abang tapi sejak kita kahwin, sayang umpama pelangi yang mewarnai kehidupan abang dengan keletah sayang tanpa sayang sedar. Setiap tingkah laku sayang buat abang bahagia. Abang dah bahagia walaupun tanpa cinta sayang. Tapi… sekarang, abang dah jadi orang tamak! Sebab abang nak lebih bahagia untuk kehidupan abang didunia dan akhirat dengan adanya cinta sayang. Dania sudi tak beri sebahagian ruang dalam hati Dania untuk abang?”

Anak mata Harraz diteroka Dania dalam. Dania terkedu. Terharu. Tapi dalam masa yang sama, tak tahu macam mana nak beri jawapan pada Harraz. Dia malu. Harraz dah lama bertempat dalam hati dia.

“Abang janji sayang, InsyaAllah akan ada bahagia dalam diri sayang dengan cinta abang ni. Abang tak kan sia-siakan tempat yang abang peroleh dalam hati sayang. Abang akan cuba terbaik.” Sambung Harraz lagi setelah lama menunggu jawapan Dania.

Air mata Dania bergenang. Harraz… kenapa romantik sangat ni!!!

Jantung, hati bertahanlah.

“Harraz…” suara tertahan Dania bersuara, namun terhenti bila empangan air mata dia tumpah jua. Huhuhu… sedih laa…

Harraz hanya diam. Dia mengesat air mata Dania yang semakin lebat.

“Abang”

Harraz terkaku. Abang? Yahooooo!!!

Harraz tersengih bahagia sambil menyahut.

“Ya”

“Abang dah lama dapat tempat dalam hati orang”

Habis jer Dania berkata terus dia memeluk Harraz erat. Malu!. Harraz pula yang terkejut hanya memeluk Dania tanpa berkata apa-apa.

“Hah? Orang mana? Orang utan?” sakat Harraz bila sedar Dania yang malu masih memeluk dia.

“Ish! Dania laa”

“Alaaa, kenapa cepat sangat cair?” kata Harraz sambil merengangkan pelukan.

Dania blur. Cepat cair?

“Abang baru plan nak buat lesson nombor tiga yang lagi gempak”

Dania terus mencubit perut Harraz menyebabkan lelaki tu mengaduh sakit.

“Main-mainkan!” Dania tahan geram. Orang baru nak feeling-feeling sedih dia dah potong jalan.

“Okey, sorry”

Harraz tarik Dania agar berbaring beralaskan lengan dia. Tangan Dania diusap-usap.

“Sayaangg” panggil Harraz mengoda.

Dania yang masih elergi dengan panggilan ‘Sayang’ ni hanya mengumam perlahan.


“Jom tidur. Lesson ketiga”

_TAMAT_

p/s: huhuhu.. akhirnyaa... tamat sudah cerita ni.. tp saya rasa tak puas hati lagi dengan pencapaian saya untuk kali ni... InsyaAllah akan buat lebih baik untuk cerpen akan datang... doakan lah agar saya ada banyak assignment so.. bila saya stress automatik ada idea untuk menaip cerpen.. hehehehe...

maaf untuk segala typo..

0 comments:

 
TeEn LoVe StOrY Blogger Template by Ipietoon Blogger Template